Jesteś tutaj: dietetycznyswiat.pl > Witaminy > Witamina A

Witamina A

Witamina A znana także jako retinol, beta-karoten występuję w produktach pochodzenia zwierzęcego takich jak tłuste ryby i tran, wątróbka, pełne mleko, masło i produkty mleczarskie oraz w produktach roślinnych takich jak marchew, dynia, szpinak, pomidory w postaci prowitaminy A. Jak każda z witamin odgrywa ważną rolę w organizmie. Skutki jej niedoboru mają szeroki zakres, charakterystyczne są zaburzenia widzenia, mogą wystąpić również problemy skórne, suchość i łamliwość włosów, problemy z paznokciami, brak apetytu i podatność na zachorowania. Nadmiar witaminy A również wywołuje niepożądane skutki takie jak wypadanie włosów, rozdrażnienie, puchnięcie wątroby i śledziony, krwawienie dziąseł. Głównym zadaniem witaminy A jest udział w metabolizmie białek i hormonów steroidowych. Dzięki niej możliwe jest tworzenie rodopsyny odpowiedzialnej za widzenie po zmroku. Uczestniczy także w prawidłowym funkcjonowaniu odporności organizmu. Jak w każdym wypadku wskazane jest jej przyjmowanie w naturalnej postaci, jednak w razie niedoborów zaleca się suplementację produktami z apteki.

Zostaw odpowiedź

Musisz być zalogowany żeby komentować.